Apare o nouă taxă în România! Va intra în vigoare de luna aceasta! Este obligatorie

Începând cu luna iulie 2025, șoferii din România care dețin mașini vechi vor fi obligați să plătească o nouă taxă auto de poluare, introdusă de Guvernul Bolojan ca parte a angajamentelor asumate în Planul Național de Redresare și Reziliență.
Măsura se aplică atât persoanelor fizice, cât și operatorilor de transport și va fi integrată în Codul Fiscal. Noua taxă include două părți: una percepută la înmatriculare și o componentă anuală, încorporată în impozitul auto.
Taxă auto în 2025: Ce prevede noul sistem de impozitare
Potrivit ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, cuantumul taxei va fi stabilit în funcție de norma de poluare (Euro), vechimea mașinii și nivelul de emisii.
„Există și jaloane sensibile politic. Un exemplu este ecotaxa pe mijloacele de transport. Ea privește atât impozitarea persoanelor private, cât și a transportatorilor. Avem niște scenarii cât poate să fie această rovinietă și taxa pe transporturile grele. Prim-ministrul a fost ferm, trebuie făcută până la data D și vă pot spune foarte clar că în iulie 2025 ar trebui să apară ordinul de ministru pentru stabilirea tarifelor pe autovehiculele grele, iar modificările Codului fiscal vor include și ecotaxa”
Impozitul anual propus pentru mașinile vechi, cu normă Euro 2 sau mai jos, ar putea ajunge până la 1.900 de lei.
„Trebuie să avem curajul să descurajăm utilizarea rablelor. Fără un impozit semnificativ, parcul auto nu se va reînnoi”
— Mihai Bordeanu, șeful Automobile Dacia
Estimările arată că taxa anuală pentru vehiculele cu emisii ridicate și normă Euro 2 sau mai veche se va încadra între 1.750 și 1.900 de lei, în funcție de capacitatea motorului și vârsta mașinii.
Pentru transportatorii care folosesc vehicule grele, autoritățile pregătesc un nou sistem de taxare numit TollRo, care va înlocui rovinieta actuală. Tariful va fi calculat în funcție de distanța parcursă, nivelul de emisii de CO₂ și clasa Euro a vehiculului.
Costurile estimate pentru acest sistem variază între 0,04 și 0,15 euro/km, ceea ce înseamnă că un camion Euro 3 utilizat zilnic ar putea ajunge la 5.000 de lei anual.
Noul mecanism TollRo va conține două componente:
- O taxă fixă anuală, calculată în funcție de tonaj și tipul vehiculului
- O taxă variabilă, calculată pe kilometru parcurs, în funcție de emisii
Camioanele și vehiculele comerciale sub 3,5 tone ar putea ajunge să plătească între 1.500 și 2.000 de lei anual.
Impactul noilor măsuri va fi resimțit cel mai puternic de către șoferii cu venituri mici, mai ales din mediul rural, unde mașinile vechi sunt folosite frecvent. O taxă de până la 1.900 de lei/an, plus costuri cu revizii, reparații și eventual reînmatriculare, va reprezenta o povară financiară serioasă.
Organizațiile din transporturi avertizează că efectele în lanț ale acestei măsuri se vor vedea în prețurile produselor. Estimările indică posibile scumpiri între 5% și 10% în comerț și servicii.
Oficialii guvernamentali argumentează că această taxă este necesară pentru atingerea țintelor de mediu impuse de Uniunea Europeană. Dacă reformele din PNRR nu sunt implementate, România riscă să piardă fonduri de până la 7,8 miliarde de euro.
Un obiectiv major al guvernului este decarbonizarea transporturilor, fără de care nu se pot atrage bani pentru infrastructură, sănătate sau educație.
Autoritățile au anunțat că în iulie 2025 va fi emis ordinul de ministru care va stabili tarifele finale pentru vehiculele grele și componentele TollRo. Pentru persoane fizice, ecotaxa inclusă în impozitul auto ar putea intra în vigoare din 2026.
Între timp, se finalizează simulările financiare și testele informatice pentru sistemul care va gestiona aceste taxe. Ministerul Finanțelor și Ministerul Transporturilor colaborează cu autoritățile europene pentru a respecta Directiva Eurovignette.
Conținutul publicat pe externe.dinpopor.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨