Ajutorul de deces în 2025: Ce sumă se acordă şi ce acte sunt necesare pentru ajutorul de înmormântare

Data actualizării: 18 august 2025

Începând cu data de 13 februarie 2025, sumele acordate sub forma ajutorului de deces au fost modificate prin Legea nr. 10/2025 privind bugetul asigurărilor sociale de stat. Astfel, cuantumul oferit pentru un asigurat sau un pensionar este de 8.620 de lei, iar în cazul decesului unui membru de familie neasigurat, suma acordată este de 4.310 lei.

Comparativ cu anul anterior, este vorba de o creștere cu 1.053 de lei. În 2024, sumele erau de 7.567 lei pentru decesul unui asigurat sau pensionar și 3.784 lei pentru un membru de familie neasigurat.

Ajutorul poate fi cerut de oricine dovedește cheltuielile de înmormântare


Pentru a primi ajutorul de deces, trebuie îndeplinite anumite condiții în funcție de statutul celui decedat. Dacă persoana care a murit era asigurată sau pensionară, poate solicita ajutorul oricine a plătit înmormântarea. În cazul unui membru de familie decedat (soț, soție, copil, părinte sau bunic) care nu era nici asigurat, nici pensionar, ajutorul se poate acorda unui membru al familiei (soțul supraviețuitor, copilul, părintele) sau unei alte persoane sau firme care prezintă acte doveditoare ale cheltuielilor.

În ambele cazuri, este necesară dovedirea cheltuielilor legate de înmormântare, indiferent cine face solicitarea. Nu contează dacă persoana care solicită ajutorul are sau nu vreo legătură de sânge cu cel decedat, atâta timp cât poate arăta că a plătit costurile.

Pentru a cere ajutorul, solicitantul trebuie să se prezinte la casa teritorială de pensii de care aparține și să depună un dosar complet cu mai multe documente justificative.

Printre actele obligatorii pe care trebuie să le conțină dosarul se numără:

  • certificatul de deces (în original și copie)
  • actul de identitate al solicitantului (original și copie)
  • documente care dovedesc rudenia sau calitatea de tutore, dacă este cazul
  • dovezi ale cheltuielilor de înmormântare (facturi, chitanțe)
  • adeverință de la angajator sau alte documente care atestă că decedatul era asigurat

Toate aceste documente trebuie predate personal la sediul Casei Teritoriale de Pensii, nu se trimit online sau prin poștă. Dacă dosarul este complet și în regulă, plata se face în maximum trei zile lucrătoare din momentul înregistrării cererii.

Informațiile complete și actualizate legate de actele necesare și pașii de urmat pot fi găsite pe site-ul oficial al Casei Naționale de Pensii Publice, la adresa www.cnpp.ro. În plus, se recomandă ca, înainte de a merge la ghișeu, să se ia legătura telefonic cu casa de pensii din județ pentru a confirma lista exactă a documentelor necesare.

„Solicitantul ajutorului de deces este are obligaţia să prezinte documente justificative care să ateste cheltuielile suportate cu ocazia înmormântării”

Ajutorul de deces se plătește o singură dată pentru fiecare caz și nu poate fi cumulat cu alte tipuri de sprijin sau compensații oferite de stat. În cazul în care mai multe persoane solicită sprijin pentru același deces, autoritățile analizează cine are documentele justificative și cui se cuvine suma, în funcție de dovezile aduse.

🔹ATENȚIE!
Conținutul publicat pe externe.dinpopor.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨