România implementează un nou sistem electronic de taxare rutieră! Șoferii vor plăti în funcție de poluare și distanța parcursă

Data actualizării: 23 august 2025

Guvernul a dat undă verde lansării Sistemului Electronic de Tarifare Rutieră (STRR), în urma ședinței din 24 iulie 2025. Proiectul e finanțat integral din fonduri europene, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar costul primei etape ajunge la 281,4 milioane de lei.

Sistemul TollRo schimbă regulile pentru camioane

STRR va introduce o metodă modernă de taxare a utilizării drumurilor, bazată pe distanța parcursă și nivelul de poluare al vehiculului. Acesta va înlocui parțial actuala rovinietă și presupune introducerea taxei TollRo, destinată exclusiv vehiculelor de transport marfă de peste 3,5 tone. Tariful se va calcula în funcție de kilometri parcurși și clasa de emisii Euro, conform principiului „poluatorul plătește”.

Pentru restul vehiculelor – autoturisme, microbuze, autocare – se va menține sistemul de rovinietă, dar cu tarife revizuite în funcție de gradul de poluare.


„În prezent, toate vehiculele din România plătesc aceeași taxă de utilizare a drumurilor, indiferent de gradul lor de poluare.”

STRR introduce diferențierea între vehicule în funcție de poluare: cei care conduc mașini nepoluante sau cu emisii scăzute vor plăti mai puțin, iar cei cu vehicule poluante vor fi taxați suplimentar. Se preconizează introducerea unor stimulente pentru vehicule electrice și hibride și taxe de proprietate mai mari pentru vehiculele cu emisii ridicate.

Executivul a precizat că fondurile colectate vor fi folosite pentru întreținerea drumurilor și pentru investiții în transportul sustenabil.

„Este pentru prima dată când România implementează un astfel de sistem complex de tarifare rutieră, iar întârzierile au fost generate și de contestații în procedura de achiziție publică”, au transmis oficialii Ministerului Transporturilor.

Proiectul STRR face parte din angajamentele asumate de România prin PNRR, fiind legat de Jalonul 59, care prevede transferul a 10% din traficul rutier către transportul feroviar până în 2026.

Proiectul STRR este structurat în trei etape. Prima etapă presupune dezvoltarea sistemului informatic centralizat: software, echipamente IT și migrarea datelor din SIEGMCR. Este cea mai costisitoare parte a proiectului și cea mai întârziată.

Termenul inițial de implementare, 1 ianuarie 2026, a fost amânat pentru 1 iulie 2026, din cauza complexității tehnice și a necesității expertizei externe, conform Ministerului Transporturilor.

Etapa a doua va presupune dotarea cu echipamente de control: camere ANPR și sisteme de comunicații, iar etapa a treia include infrastructura de control cu amplasamente fixe și mobile pe drumurile naționale.

După aprobarea Hotărârii de Guvern și a Notei de fundamentare, urmează:

  • introducerea proiectului în Legea bugetului de stat pe 2025
  • derularea licitațiilor pentru etapele II și III
  • implementarea completă în maximum 24 de luni de la semnarea contractului

Ținta este ca sistemul să devină parțial funcțional în primele 18 luni, urmând ca ulterior să fie complet operațional.

Prin STRR, România se aliniază standardelor europene privind mobilitatea durabilă și fiscalitatea auto. Proiectul promite un sistem transparent, digitalizat și diferențiat pentru toți șoferii din țară.

🔹ATENȚIE!
Conținutul publicat pe externe.dinpopor.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨